Van ontwerp tot installatie en onderhoud: Equans teert op een brede ervaring in hydraulische en elektromechanische infrawerken op en langs waterwegen. Als expert in design & build zijn wij bij Equans momenteel actief binnen twee gigaprojecten in opdracht van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) en De Vlaamse Waterweg. “Onze alomvattende expertise in de waterbouw gaat in deze projecten hand in hand met onze kennis inzake doorgedreven digitalisering en data-analyse”, aldus Maarten De Rijcker, section manager bij Equans.
Van ontwerp tot installatie en onderhoud
Multi-technische projecten realiseren in nauwe samenwerking met de klant en rekening houdend met de evolutie van techniek, wetgevingen en normen. Dat is kort samengevat waar Equans voor gaat. Met de afdeling Mobility Water ontwerpen, bouwenen renoveren wij water- installaties en profileert het zich als een ervaren, innovatieve partner in waterbeheer. “We helpen je om de waterkwaliteit, de kosten van je waterzuiveringsinstallatie en de informatie over je installatie te optimaliseren”, klinkt het.
16 sluizen, 4 bruggen en 200 installaties
Maarten De Rijcker : “Binnen Equans Infra & Mobiliteit beschikken we over een uitgebreid en gespecialiseerd team dat zich ontfermd over automatiseringssystemen voor mobiliteitsprojecten, en bij uitbreiding ook voor andere departementen binnen Equans. Dankzij onze multi- disciplinariteit zijn we dan ook een ideale partner voor DBFMO-projecten zoals bijvoorbeeld voor de VMM en De Vlaamse Waterweg, die beiden een tender lanceerden voor de renovatie van een hele reeks kunstwerken. Voor de Vlaamse waterweg betreft het 16 sluizen en 4 bruggen op het bevaarbare kanaal Dessel-Turnhout-Schoten en voor de VMM renoveren we maar liefst meer dan 200 installaties aan niet bevaarbare waterlopen”.
Digitalisering voor meer efficiëntie
De sluizen en bruggen worden door de teams van Mobility-Water niet enkel gerenoveerd, maar ook gekoppeld aan een afstandsbesturingsplat- form. Maarten De Rijcker: “Aan zowat iedere sluis staat nog een klein huisje waar de sluiswachter de sluis opent en sluit wanneer nodig. Vroeger manueel en later mechanisch door op een knop te duwen. Maar vandaag zijn de knoppen virtueel en kan je meekijken van op afstand, problemen detecteren, oplossingen creëren en ook inspelen op preventief onderhoud. Door de monitoring van verschillende sluizen te centraliseren in één controlecentrum, worden ook heel wat kosten bespaard. Als je van 16 sluiswachters er 2 aan de centrale monitoring inzet, dan heb je 14 krachten over die je efficiënt elders kan inzetten. Het doel is zeker niet met minder mensen werken, maar wel efficiënter werken.”
'Om het maximale resultaat met een bepaalde ingreep te kunnen bereiken, is het digitale aspect een zeer belangrijke tool'
Betrouwbare partner
De ruime ervaring die wij hebben op het vlak van waterinstallaties is een onmiskenbare troef. “We zijn gespecialiseerd in de technologie van vroeger en nu, zowel op mechanisch, elektrisch als elektronisch vlak. En dat is een meerwaarde want de sluisdeuren zijn nog altijd dezelfde als die van decennia geleden, maar de sensoren erop zijn wel enorm geëvolueerd. Zo wordt er bijvoorbeeld veel meer data gecapteerd en verwerkt. De kennis om die data te interpreteren en te ver- werken hebben we eveneens in eigen huis. En heel belangrijk: ook de veiligheidssystemen hebben we volledig onder de knie. Het is mooi als je alles van op afstand kan bedienen, maar het is uiteraard cruciaal dat alles feilloos en zo veilig mogelijk werkt. Een betrouwbare partner als Equans is dan ook cruciaal.”
Gegarandeerde continuïteit van waterverkeer
Tijdens de renovatie van de sluizen op het bevaarbare kanaal Dessel-Turnhout-Schoten wordt de continuïteit van het waterverkeer gegarandeerd. Maarten De Rijcker: “In de engineeringsfase onderzoeken we wat er moet gebeuren. Welke sensoren zijn aanwezig? Zijn er extra sensoren nodig? Moeten we kopiëren of uitbreiden? … Het volledig nieuwe systeem wordt parallel aan het oude klaargemaakt en ieder onderdeel wordt apart getest. Op de dag dat het nieuwe systeem wordt geïnstalleerd krijgen we van De Vlaamse Waterweg een tijdslot om het oude systeem af te breken en het nieuwe te installeren. Het verschil tussen de bediening van sluizen boven bevaarbare en niet-bevaarbare waterwegen is uiteraard een veel uitgebreider commandocentrum voor de bevaarbare waterwegen. Daar zit effectief nog iemand visueel te controleren en het verkeer te regelen, terwijl een stuw of klein pompstation op een niet-bevaarbare waterweg bij wijze van spreken perfect vanuit Indonesië bediend kan worden.”
Equans Digital
Naast de hele engineering, uitvoering en het onderhoud (soms tot 30 jaar na installatie) zorgt Equans dus ook voor het besturingssysteem op afstand. “En in dat verhaal speelt Equans Digital een grote rol. Enerzijds is er de besturing van de sluizen en bruggen, waarbij er onder meer gebruikt gemaakt wordt van de bekende SCADA systemen. Een tweede facet is datamining, het verwerken van data, wat bijzonder waardevol is naar preventief onderhoud toe. Op basis van al die gegevens kunnen we data crunchen en bepalen waar we de beschik- bare financiële middelen zo effectief mogelijk kunnen inzetten. Om het maximale resultaat met een bepaalde ingreep te kunnen bereiken, is het digitale aspect een zeer belangrijke tool. Bovendien kan je door een diepgaand digitaal beheer ook de veiligheid optimaal garanderen”, besluit Maarten De Rijcker.
Interview van Maarten De Rijcker voor het magazine Grond/Weg/Waterbouw - januari 2023