EQUANS is op en rond het kanaal Dessel-Turnhout-Schoten volop bezig met de elektro-hydraulische renovatie van maar liefst 20 kunstwerken. In totaal worden 9 sluizen en 11 bruggen door de teams van Mobility-Water niet enkel gerenoveerd, maar ook gekoppeld aan een afstandsbesturingsplatform. “We zorgen voor volledig nieuwe installaties op vlak van elektriciteit, hydraulica, marifonie en camera’s. Verder integreren we ook technologie waardoor de bruggen en sluizen vanop afstand bediend kunnen worden”, vertelt Rob Lacroix, Project Manager Mobility – Water – North.
Van ontwerp tot installatie en onderhoud: EQUANS teert op een brede ervaring in hydraulische en elektromechanische infrawerken op en langs waterwegen. Als expert in design & build van elektromechanische en hydraulische installaties werd EQUANS via een openbare aanbesteding bij dit gigaproject betrokken.
“ Kort samengevat moeten we alle bestaande bruggen en sluizen vanaf Schoten tot Rijkevorsel – inclusief twee opwaartse bruggen elektromechanisch en hydraulisch renoveren volgens de hedendaagse normen. We zorgen voor volledig nieuwe elektriciteitsinstallaties, hydraulica, marifonie en camera-installaties. Kortom de lokale installaties worden vernieuwd en zo geïntegreerd in een nieuwe afstandssturing. Met deze technologie kunnen de bruggen en sluizen vanop afstand bediend worden. In Rijkevorsel bouwen we hiervoor een nieuwe bedieningscentrale met zes nieuwe operator posten waarmee je telkens 2 kunstwerken parallel kan bedienen. Dat betekent dat in totaal dus 12 van de 20 kunstwerken vanop afstand gelijktijdig bediend kunnen worden. Je zal wel begrijpen dat hier heel wat veiligheidsaspecten bij komen kijken. Zo wordt de lokale installatie via een redundant Fibernetwerk gekoppeld aan een operatorpost op afstand, volledig SIL approved. Na de bouw staan we ook 5 jaar lang in voor het onderhoud, zowel van de lokale sites als van de centrale afstandsbediening. ”
Planning in twee stromen
Momenteel zijn er 4 bruggen, 5 sluizen gerenoveerd en in dienst gesteld. “Wat de planning betreft volgen we voor de sluizen en de bruggen een aparte timing”, aldus Rob Lacroix. “Wanneer de graafwerken bij een sluis zijn afgerond verhuizen de graafwerken meteen naar een volgende sluis. En hetzelfde geldt voor de kabelwerken. We zijn dus met werken aan drie sluiscomplexen op hetzelfde moment bezig, telkens in een andere fase, terwijl het vooronderzoek voor de volgende site ook al opgestart is.
De bruggen op hun beurt zijn een ander verhaal, omdat iedere brug uniek is en anders aangepakt moet worden. Bruggen zijn complexer, bijvoorbeeld naar veiligheidsnormen toe. Daar gaan we dus wel brug na brug tewerk.”
Voor EQUANS is dit een opdracht die perfect binnen de corebusiness past.
“ Dit is exact wat we doen: multi-technische projecten realiseren in nauwe samenwerking met onze klant en rekening houden met de evolutie van techniek, wetgevingen en normen . Mobility- Water is een afdeling die volledige installaties bouwt. Eenvoudig voorgesteld krijgen wij een boekje met daarin de verwachtingen en wij zorgen dan voor het juiste design en engineering om tot een resultaat te komen dat aan de eisen voldoet. Uiteraard volledig conform de machinerichtlijn. Voor de bediening vanop afstand zijn het ontwerp en de uitvoering zeker geen sinecure. Je duwt op een knop en vijftig km verder komt een 300 ton zware Brug tot leven. En dit alles op een veilige en betrouwbare manier. ”
Uitdagend maar zeer aangenaam
Zowel technisch als qua planning is dit project een uitdaging. “De totaliteit van dit project is voor ons een unicum”, licht Rob Lacroix toe. “Elektriciteit, Camera’s, marifonie, hydraulica … Alle systemen moeten op elkaar afgestemd zijn. Via IO-link communicatie en een globaal glasvezelnetwerk zijn alle eilanden met elkaar gekoppeld en wordt er door middel van sensoren gecommuniceerd. Nadat we de technologie al eerder hadden toegepast en tevreden waren over de kwaliteit, veiligheid en eenvoud, hebben we gekozen om in dit project op grotere schaal hiervan gebruik te maken. Alle 20 kunstwerken worden daarbovenop gerealiseerd in een tijdspanne van 4 tot 5 jaar. Dat is bijzonder snel, een goede voorbereiding en planning zijn dan ook cruciaal.”
Over de samenwerking met de andere partijen kan EQUANS enkel tevreden zijn.
“ Er is een goeie werkrelatie, zowel intern met de arbeiders , team Automation als extern met de klant. Dat is de dag van vandaag niet zo vanzelfsprekend. We slagen erin om transparant te communiceren. Een van de sterktes van EQUANS is dan ook flexibiliteit. We hebben zelf alle kennis en expertise in huis. Zo zijn we niet afhankelijk van outsourcing. We kunnen altijd wel binnen onze eigen organisatie, namelijk de divisie Mobility terecht voor vragen en oplossingen. ”
Nog vlottere binnenvaart
De binnenvaart houdt jaarlijks 3,5 miljoen vrachtwagens van de weg en de Vlaamse Waterweg is vastbesloten om dat aantal jaarlijks met 100.000 vrachtwagens te verhogen. Ook EQUANS streeft steevast naar een verbeterde mobiliteit en draagt via zijn activiteiten en expertise bij aan een nog vlottere binnenvaart. Zo is EQUANS al een tijd actief bij de opwaardering van het Albertkanaal, waar de installatie van de pomp en waterkrachtcentrales aan de verschillende sluizencomplexen in Hasselt, Ham, Olen en Diepenbeek worden gerealiseerd om het waterpeil op peil te houden. Ook aan het grote Seine Schelde project werkte EQUANS mee met design & build-activiteiten en voor verschillende bruggen stond EQUANS in voor de optimalisatie van de installaties en/of elektrische renovaties.