EQUANS werkt mee aan de renovatie van de langste tunnel van België en ontwerpt de stad van morgen.
Vlotter verkeer, betere veiligheid voor de gebruikers, minder uitstoot van broeikasgassen… Het is een feit: de stad van morgen wordt geconnecteerd, duurzaam en veilig. In de Leopold II-tunnel, een 2,6 km lange Brusselse tunnel, neemt EQUANS het voortouw en werkt aan de verbetering van de infrastructuur dankzij een combinatie van verschillende technieken.
Emblematische tunnel
“Leopold II” is de tunnel die de basiliek van Koekelberg met de Brusselse binnenring verbindt. Elke dag rijden er 80 000 Brusselaars en pendelaars door, voor wie veiligheid moet worden gegarandeerd. Helaas vertoonden de structuur en de elektromechanische installaties na 30 jaar goede en trouwe dienst, vele tekenen van veroudering, wat deed vrezen voor een mogelijke sluiting, met de desastreuze gevolgen dat dit zou hebben voor de mobiliteit van Brussel. Daarom werkt EQUANS in opdracht van Brussel Mobiliteit sinds mei 2018 aan de modernisering van deze tunnel, in samenwerking met BESIX en Jan De Nul die instaan voor de bouwkunde en wegeniswerken.
Maximale veiligheid
Meer dan 80% van alle elektromechanische installaties zijn veiligheidssystemen zodat de tunnel conform is aan de laatste veiligheidstandaarden. Hierbij horen bijvoorbeeld 250 camera’s, die beheerd en gecontroleerd worden door EQUANS om de veiligheid van de gebruikers en de technische teams te garanderen. Dit zijn enerzijds slimme camera’s die brand, voetgangers en ongevallen automatisch detecteren, alsook camera’s die een rol spelen in het beheer van de nooduitgangen en technische lokalen. Daarnaast zullen ANPR-cameras zowel de verkeersstromen als uitstoot en snelheden in kaart brengen. Een volledig redundant glasvezelnetwerk dat bestaat uit 35 km glasvezelkabels zal de transmissie van de high definition-beelden ondersteunen. Alle elektromechanische systemen worden gekoppeld aan een SCADA-systeem, een gecentraliseerd technisch beheerssysteem dat Mobiris (het “Mobiliteitscentrum” van Brussel Mobiliteit) en onze onderhoudsteams in staat zal stellen de apparatuur op afstand te beheren en in te grijpen in geval van gevaarlijke situaties of pannes in de veiligheidssystemen.
Brandbestrijding
Op het gebied van brandbeveiliging wordt het vroegere veiligheidssysteem grondig uitgebreid en versterkt. Brand in de tunnel kan zeer snel worden opgemerkt door de slimme camera’s die automatisch rook detecteren en thermische glasvezelkabels. Nadat brand is vastgesteld, staan er meer dan 10 krachtige extractorstations klaar die samen met een 80-tal jet boosters de rook kunnen afzuigen zodat de personen in de tunnel deze veilig kunnen verlaten en de brandweer tot aan de plaats van de brand kan komen. Om een evacuatie zo snel mogelijk te laten verlopen, worden er 17 nieuwe nooduitgangen toegevoegd aan de 13 bestaande. Alle nooduitgangen worden uitgerust met een geautomatiseerd noodoproepsysteem, flitslichten, geluidssignalen om de aandacht te trekken, en overdruksystemen. Om geen extra voertuigen in de tunnel toe te laten kan deze worden afgesloten met behulp van slagbomen bij de tunnelingang en in de tunnel.
Comfort, design en ecologie
Voor meer comfort en veiligheid voor de bestuurders zal de signalisatie-uitrusting worden herzien met de installatie van dynamische informatiepanelen. Ook zal er binnen en bij de tunnelingangen ledverlichting worden geïnstalleerd. Deze nieuwe verlichting kan zich aanpassen aan de helderheid van buitenaf dankzij de sensoren die zich buiten de tunnel bevinden. Het zal de structuur ook een moderner uiterlijk geven en het elektriciteitsverbruik met meer dan 70% verminderen. De luchtkwaliteit in de tunnel zal worden gemonitord met een twintigtal luchtkwaliteitssensors. Worden de drempelwaarden in bepaalde zones van de tunnel overschreden, dan is er een complexe regeling die tachtig jet-boosters in de tunnel de juiste hoeveelheid verse lucht door de tunnel laten blazen.
Logistieke uitdaging
Op dit moment zijn onze teams dag en nacht bezig om de laatste fase van deze gigantische bouwplaats af te ronden. Het einde van de renovaties is voorzien in het voorjaar van 2022. Vanaf dan zullen onze teams 25 jaar lang het onderhoud op zich nemen. Gedurende de hele duur van de werkzaamheden heeft EQUANS maatregelen genomen om de impact op het verkeer en de omwonenden zo veel mogelijk te beperken. Andere projecten van dit type zullen naar verwachting de komende jaren in de hoofdstad plaatsvinden. Heel wat tunnels in Brussel zijn inderdaad aan verbetering toe. Met als doel? Brussel, als hart van Europa, in de schijnwerper houden als stad met een duurzame mobiliteit die de levenskwaliteit van de burgers verbetert.