EQUANS renoveert de sluizen en de pompstations van Havré, Hensies en Pommerœul en vergemakkelijkt op die manier het transport van goederen over de Europese binnenwateren.
Binnenscheepvaart is veiliger dan vervoer over de weg en is een duurzame transportwijze met heel wat troeven. Hierbij worden schepen ingezet die ideaal zijn voor het vervoer van goederen, die weinig CO2 uitstoten en daardoor ook op milieuvlak een aantrekkelijk alternatief vormen. Ja, maar… Het kanaal Pommerœul-Condé, dat België en Frankrijk met elkaar verbindt over de as Mons/Valenciennes, was sinds 1992 gesloten voor de scheepvaart, waardoor de binnenvaartuigen een omweg van een halve dag maakten. Om dat te verhelpen, worden momenteel aan beide kanten van de grens een reeks werken uitgevoerd. EQUANS, dat een jarenlange ervaring kan voorleggen op het vlak van waterbeheer, kreeg van de Service Public de Wallonie de opdracht om de elektromechanische uitrustingen van de sluizen en de pompstations van Havré, Hensies en Pommerœul te moderniseren.
Multitechnische knowhow
Dit is een grootschalig project, aangezien het de bedoeling is om drie belangrijke sites van de Dorsale Wallonne te vernieuwen. Het project is ook een mooie illustratie van de multitechnische competenties die hiervoor worden benut. Elektrische hoogspanningsinstallaties, noodbatterijen, mechanische en olie-hydraulische uitrustingen… De multidisciplinaire teams van EQUANS werken voor dit contract met de SPW (Service Public de Wallonie) sinds enkele maanden samen met hun partner Ronveaux.
Studie op maat
Dankzij de studie die in 2019 werd uitgevoerd, konden de werken op de werf het jaar daarop van start gaan. Ze zullen duren tot 2022.
Om de meer dan 40 jaar oude installaties te moderniseren, werd over elk detail ernstig nagedacht – van het concept over de renovatie van bepaalde onderdelen in de werkplaats tot de aansluiting. Zo hebben we er bij de studie niet alleen op toegezien dat het budget werd gerespecteerd, maar ook dat de homogeniteit van de systemen werd gewaarborgd, evenals de integriteit van de apparatuur en de veiligheid van het medewerkers (tijdens en na de installatie).
Volledige facelift van de sluizen
In de praktijk voeren we zowel bij de sluizen als in de pompstations interventies uit. Wat de sluizen betreft, installeren we momenteel 16 nieuwe hydraulische groepen en tientallen nieuwe vijzels. We plaatsen ook alle hoogspanningstoestellen en de riviersignalisatie en we bouwen de 16 kiosken waar het nieuwe materieel zal worden in ondergebracht.
Pompstations?
Ook de uitrustingen in de pompstations (Havré en Pommerœul) worden volledig gerenoveerd. Pompstations zijn noodzakelijke installaties die het waterpeil in de riviervakken regelen. Hiervoor maakt men gebruik van pompen en grote afsluiters (met een diameter van ongeveer 1,5 m), waarmee men het watervolume in elke schutting van het stroomafwaartse riviervak tot het stroomopwaartse riviervak kan doen stijgen. We zijn verantwoordelijk voor de revisie van elke pomp in de werkplaats en de plaatsing van het nieuwe materieel (hoogspanningsmotoren, klepbedieningsmechanismen met inbegrip van cilinders en hydraulische groepen).
Innovatie en ecologie
Een belangrijk detail: om het globale energieverbruik van de pompstations te verlagen, plaatsen we hoogspanningscondensatorbatterijen op de voedingslijnen van de pompmotoren, waarmee we het reactieve vermogen voor elke pomp kunnen beperken. Een andere innovatie: bij het mechanische ontwerp van de vijzels kozen we voor de plaatsing van onderhoudsvrije kogelgewrichten die niet moeten worden gesmeerd. Ten slotte vervangen we de noodenergievoorzieningen zoals de stroomaggregaten (dieselolie) door UPS’sen (batterijen), waarmee we de CO2-voetafdruk van de sites kunnen verkleinen.
Verbetering van de waterwegen
Op termijn zou de renovatie van de sluizen van Havré, Hensies en Pommerœul het kanaal Pommerœul-Condé opnieuw op de kaart moeten zetten om er terug trans-Europees scheepvaartverkeer tussen de stroomgebieden van de Seine en de Schelde langs te leiden. Het project wordt overigens gedeeltelijk door de Europese Unie gefinancierd. Het kadert ook in de Fast 2030-visie van het Waalse Gewest – een plan dat moet zorgen voor een ‘modal shift’ naar de waterwegen