Zorgen voor vlot verkeer en meer verkeersveiligheid, ‘slimme’ technologieën invoeren en de ontwikkeling van nieuwe gebruiksmogelijkheden ondersteunen – het zijn grote uitdagingen voor steden en regio's. Dankzij onze afdeling Mobility en haar veelzijdige expertise en ervaring als integrator, is Equans de uitgelezen partner voor tunnelrenovaties en slimme oplossingen voor het weggennet. Een kort gesprek met Maxime De Bel, Department Manager Roads.
De link leggen tussen de energietransitie en slimme mobiliteit
In België is de afdeling Mobility van Equans actief in drie domeinen: openbare verlichting, tunnels en slimme wegen. In het kader van de energietransitie vervangen onze teams in Vlaanderen en Wallonië de traditionele wegverlichting door slimme ledverlichting. De nieuwe lampen zijn uitgerust met een controller die het mogelijk maakt om dimschema’s in te stellen, de verlichting te bedienen en ze op afstand op te volgen.
De combinatie van deze oplossing met zuinige ledlampen levert een energiebesparing tot 70% op in vergelijking met de oude verlichting.
Het wegennet intelligenter maken
Equans gaat nog een stap verder en biedt zijn klanten op basis van bovengenoemde controller een algemeen platform waaraan ze meerdere toepassingen kunnen koppelen. Maxime De Bel: “Onze klanten willen bijvoorbeeld dat de verlichting feller schijnt wanneer een vuilniswagen langsrijdt. Daarvoor moeten verschillende databronnen worden samengevoegd. Daarom ontwikkelen we slimme toepassingen die verschillende functies combineren, zoals we dat al doen voor SIBELGA met smart lighting.” De voordelen voor de klant zijn aanzienlijk: meer comfort, een efficiëntere werking en lagere kosten.
Uiteenlopende projecten
Het is mogelijk om nog verder te gaan wat integratie betreft. De stad Namen bijvoorbeeld investeert sinds 2019 in een intelligent verkeerssysteem dat het verkeer vlotter maakt en multimodaliteit bevordert. Equans installeerde er onder meer camera’s met nummerplaatherkenning (ANPR) op de invalswegen, dynamische displays, parkeer- en uitstootsensoren. In een latere fase kwamen er fiets- en voetgangerssensoren bij om de zachte mobiliteit te monitoren, en sinds kort is er toegangscontrole voor voertuigen in voetgangerszones. Daarnaast hebben onze teams in Brussel bijna vierhonderd ANPR-camera's geplaatst rondom de lage-emissiezone.
Maxime De Bel: “We hebben meegewerkt aan het Europese proefproject C-Roads – ‘communicerende’ wegen die in dialoog gaan met de voertuigen die erop rijden. Daarvoor werd een proefvak ingericht op de verbinding E25-E40. Daarnaast helpt Equans in het kader van het TRADEMEX-project de voertuigen op de Waalse wegen (structurerend netwerk) te tellen en classificeren. Ook ontwikkelen we samen met onze partner Macq een model waarmee realtime de verkeersdichtheid op de achtduizend trajecten van het Waalse wegennet kan worden vastgesteld. Bij een ander proefproject gaat het erom vrachtwagens dynamisch te wegen aan de hand van hoeveel een brugdek vervormt!”
Via deze projecten positioneert Equans zich als dé partner van het Waals Gewest voor de ontwikkeling van toekomstbestendige infrastructuur. Daarnaast plaatst Equans vaak laadstations voor elektrische voertuigen, in opdracht van provincies en gemeenten. Het neemt de backoffice daarbij voor haar rekening.
Multidisciplinaire tunnelrenovatie
De meeste tunnels in België dateren uit de jaren 1970, waardoor ze ondertussen een grondige opknapbeurt nodig hebben om aan de huidige normen te voldoen (brand, AREI). De kracht van Equans? Dat is zonder twijfel de ruime expertise op het gebied van alle technieken die in tunnels gebruikt worden, zoals verlichting, brandbeveiligingssystemen, automatische ongevallendetectie en ventilatie. Als multitechnische integrator kan Equans klanten ondersteunen bij alle technieken en interfaces, via één enkele contactpersoon.
Equans is daarom de ideale partner voor zowel transversale opdrachten (waarbij in meerdere tunnels dezelfde techniek nodig is) als voor verticale opdrachten, zoals de volledige, multidisciplinaire renovatie van één tunnel.