EQUANS is meer dan 40 jaar partner van de metro en waakt over de veiligheid van de reizigers met een 4.0-systeem om toezicht te houden op de apparatuur in 40 stations.
De Brusselse metro is een ondergronds labyrint waarin reizigers zich in slechts enkele minuten van de ene kant naar de andere kant van de hoofdstad verplaatsen. Als jarenlange partner voor het onderhoud en de renovatie van de elektromechanische apparatuur van het netwerk was EQUANS vanaf de bouw bij dit ambitieuze project betrokken. Onlangs ondertekenden we een raamovereenkomst voor de uitvoering van gecentraliseerd toezicht op de apparatuur in 40 metrostations, premetrostations of MIVB-depots.
Onderhoud van de apparatuur
EQUANS streeft ernaar om het gebruik van groene mobiliteit te vergemakkelijken en waakt al sinds de opening van de eerste lijnen in 1975 over de Brusselse metro-installaties. We zijn aanwezig op alle fronten … Of het nu gaat om het vervangen van stroomvoorzieningssystemen, het vernieuwen van UPS-accu’s of het onderhouden van signalisatie, onze teams werken op regelmatige basis op verschillende locaties om het comfort en de veiligheid van zowel het personeel als de eindgebruikers te garanderen.


Elektrische en elektromechanische werkzaamheden
Op vraag van Brussel Mobiliteit en de MIVB (Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer van Brussel) zijn we ook betrokken bij talrijke projecten om dit efficiënte en veilige vervoersnet uit te breiden of te moderniseren. Uitrusting van nieuwe depots, renovatie van stations, invoering van het nieuwe CBTC-metroseingevingssysteem (via Hitachi), installatie van glasvezel (in tunnels en stations) of kabelladders (in het Delta-depot) … Onze teams zijn in staat om alle apparatuur die nodig is voor de goede werking van de infrastructuur te ontwerpen, te installeren en in bedrijf te stellen: hoogspanningsstations, laagspanningsverdelers, toegangscontrole, branddetectie, ventilatie, signalisatie, reizigersinformatie, telefonie, beveiligingsnetwerken, enz.
4.0-apparatuur
Enkele maanden geleden zijn we gestart met de uitvoering van een contract dat een nieuwe dimensie geeft aan de apparatuur van de MIVB. Het gaat om een project dat bedoeld is om toezicht te houden op de installaties via een gecentraliseerd 4.0-systeem. Tot nu toe werkten voorzieningen zoals roltrappen, liften, verlichting en pompstations met communicatienetwerken die onderling niet met elkaar compatibel zijn. Dankzij het nieuwe SCADA-platform (Supervisory Control And Data Acquisition) dat door onze teams werd opgezet, kan voortaan een volledig overzicht van de elektrische en elektromechanische voorzieningen van elk station worden verkregen en kan deze informatie onmiddellijk naar de dispatching van de MIVB worden doorgestuurd. Deze ontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen de afdelingen Mobility (EM South) en Industrie Sud (automatisering en digitalisering).


Bezuiniging en optimalisatie
Dit systeem is gebaseerd op webtechnologie en is toegankelijk via om het even welke standaardbrowser (MS Explorer, Chrome, Firefox, IE, Safari …). Bediening van de verlichting (KNX-protocol), het ventilatiesysteem, de roltrappen of van de pompstations … De tool is in staat om de kleinste afwijking in realtime te detecteren. Het doel? Bezuinigen op preventief onderhoud en optimaliseren van de interventies van het personeel bij storingen. Eind 2021 werd het project al in een proefstation opgezet. Na verloop van tijd zal het systeem in een veertigtal verschillende stations en depots worden geïnstalleerd.
4.0-apparatuur
Enkele maanden geleden zijn we gestart met de uitvoering van een contract dat een nieuwe dimensie geeft aan de apparatuur van de MIVB. Het gaat om een project dat bedoeld is om toezicht te houden op de installaties via een gecentraliseerd 4.0-systeem. Tot nu toe werkten voorzieningen zoals roltrappen, liften, verlichting en pompstations met communicatienetwerken die onderling niet met elkaar compatibel zijn. Dankzij het nieuwe SCADA-platform (Supervisory Control And Data Acquisition) dat door onze teams werd opgezet, kan voortaan een volledig overzicht van de elektrische en elektromechanische voorzieningen van elk station worden verkregen en kan deze informatie onmiddellijk naar de dispatching van de MIVB worden doorgestuurd. Deze ontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen de afdelingen Mobility (EM South) en Industrie Sud (automatisering en digitalisering).
